Friday, May 03, 2024

ADHD (Self diagnose)

 Salam Semua,

Rasanya dah lama aku nak cerita pasal ni, aku rasa aku ada simptom simptom ADHD.

Kenapa aku cakap macam tu? Sebab aku rasa aku selalu lupa la. Aku pernah lupa macam macam. Henfon, kunci kereta, dompet. Semua pernah hilang tapi akan jumpa semula la. Paling teruk aku lupa kereta aku kat mana! 

Tanda ADHD

  • -Cuai dalam melakukan tugasan sekolah
  • -Mempunyai masalah dalam menyusun aktiviti harian
  • -Selalu kehilangan barang di rumah mahupun di sekolah
  • -Menghadapi masalah menyiapkan tugas yang diberi
  • -Tidak mendengar cakap orang lain
  • -Tidak mengikut arahan yang diberi
  • -Mengelakkan diri daripada melakukan aktiviti yang memerlukan daya fikir dan tumpuan
  • -Senang hilang tumpuan
  • -Selalu lupa

Second thing, aku suka buat benda yang berulang ulang. Aku suka makan tempat yang sama, order makanan yang sama. Aku juga suka orang yang sama. Hmmm.

Next, aku susah nak organise. Aku rasa semua benda berselerak. Otak aku serabut.

Aku jugak selalu potong cakap orang aku rasa. Kawan lelaki aku pernah cakap yang aku ni bukan pendengar yang baik. Terasa jugak pasal tu. Aku ni banyak tanya soalan. Mungkin orang rimas. Padahal aku tanya sebab curious je. Salah ke?

Tu je lah kot. Aku takut nak kawen dan takut nak ada anak jugak. Aku takut aku lupa anak aku tertinggal dalam kereta. Banyak je kes macam tu berlaku. Macam mana ye? Aku rasa aku kena jumpa psikatri kot pasal ni. 


No comments:

Post a Comment