Friday, April 16, 2021

Salahkah Menjadi Suri Rumah?

 Hai semua yang masih sudi membaca blog ini, di saat ini aku menulis entry ni ketika aku masih bekerja ya, dan aku stress sebab kena kerja lebih masa. Aku kena ganti teammate aku yang MC kot. Aku tak tahu lah MC betui ka dak. Tapi hopefully betuilah. Aku sangatlah penat kerja dari pagi sampai malam, pkui 7 pagi sampai pkul 10 malam. Aku rasa nak berhenti kerja saja. Rasa macam bestnya kalau boleh jadi suri rumah. Rasanya ni memang impian setiap wanita ya. TAPI, mak aku selalu pesan, perempuan ni kena bekerja ya, kalau jadi apa apa senang kan. Aku faham kenapa mak aku cakap macam tu. Sebabnya, pengalaman mak aku, ayah aku meninggal disaat kami masih kecil ya, aku masa tu umur baru setahun. Mak aku kena sara kami tiga beradik lepas ayah aku meninggal. Bayangkan kalau mak aku tak bekerja? Susah jugak la kan.

Berbalik kepada tajuk di atas, salahkah menjadi suri rumah? Aku kadang kadang berimpian nak berumahtangga, nak jadi suri rumah. Aku ada baca confession pasal perempuan jadi suri rumah ni banyak kena kecam kononnya 'habiskan duit laki'. Kenapa kecam sangat masyarakat ya pada perempuan suri rumah ni. Bukan itu saja,, kalau perempuan bekerja pula, dikatakan abaikan keluarga kalau tak buat kerja rumah dengan sempurna, tak masak, tak kemas rumah semua. Kesimpulannya, kerja ke tak kerja ke semua kena kecam ya.

Bukan pasal tu yang aku nak bebel kat sini, tapi boleh tak aku nak berangan, aku berangan je lah mampu kan..Nak jadi kenyataan tu macam jauh sekali je. Aku nak berangan yang aku boleh ada pasangan yang stable, lepas hutang bank aku settle semua, aku nak berhenti kerja, aku teringin nak jadi suri rumah, jaga anak. Aku pun ada naluri nak jadi ibu juga. Walaupun angan angan tu macam jauh sekali. But I wish, aku dapat rasa macam mana ada family yang lengkap. Aku dari kecik tak pernah rasa macam mana ada ayah. So, family aku tak lengkap. Tapi, aku bahagia je, cumah jeles dengan orang yang dapat rasa kasih sayang seorang ayah tu. Aku tahu semua tu dah berlalu, aku tak dapat mengubah takdir tuhan yang telah ditetapkan ni. Aku tak dapat ubah apa apa.

Aku tahu, sapalah aku untuk berangan macam tu, bukan anak orang kaya, bukan anak juwatan untuk aku bersenang lenang. Aku tahu aku kena berusaha sensiri, susah dan senang, aku kena hadap sendiri kan. Siapalah aku bukannya cantik pun nak dapat suami kaya pun. Lagipun kalau kaya, belum tentu baik, belum tentu sesuai dengan aku, belum tentu dia boleh bahagiakan aku. Kalau tak kerja, dikatanya 'kikis harta suami pulak'.

Entahnya, mungkin sebab aku stress sikit kot yang aku fikir jauh macam ni. Dah la, nak buat kerja pulak. Bye bye.


No comments:

Post a Comment