Thursday, January 05, 2023

Mudahnya Jual kereta dengan Carsome

 Hi all,


Hari ni aku nak cerita sikit pengalaman aku jual kereta aku yang aku sangat sayang. Aku ada sebab sendiri kenapa aku jual kereta aku. Mungkin pada pandangan orang aku nak pakai kereta baru, ya betul aku beli another car but disebalik itu ada sebab lain. Sapa yang kenal aku mesti tahu kenapa aku sayang sgt kereta aku yang dulu. Kereta Iriz 1.6 Premium yang aku beli masa aku masih student. Of course lah semua orang sayang kereta sendiri kan tapi semua orang ada kisah yang berbeza.


Ni first time aku jual kereta dan tak sangka aku proses jual kereta ni mudah sebenarnya. Tapi yang bongoknya aku tinggal geran kereta dengan kunci kereta aku kat Perlis. Huhuhu. Tapi okaylah aku just kena pegi print balik kat JPJ je, then semua proses lain Carsome yang tolong urus. Carsome memang awesome lah.


Pada mulanya aku decide nak jual kereta aku ni pada kenalan rapat saja, so aku tahulah siapa yg akan pakai kereta aku nanti dan aku boleh letak harga sendirikan. Cumanya aku tak tahu process mcm mna nak tukar walaupun senang je sebenarnya. So sebab aku tak pandai nak urus aku fikir baik aku jual je lah dengan Carsome kan. Sangat mudah semua diorang uruskan. Mula mula skali aku book appointment untuk inspection kereta. Aku pilih Carsome Sentul, mastu tu aku igt situ paling dekat dah padahal ada lagi dekat sebenarnya dgn rumah aku. Aku duduk di Batu Caves. Hihi tu lah sapa suruh tak research awal awal kan. 


Oh ya, sehari sebelum hari inspection dengan Carsome, aku pegi survey kereta di myTukar, just test drive lah kan. Aku tengok satu kereta je terus berkenan nak beli. But aku cerita lah aku kena jual kereta aku yg Iriz ni dulu kan. Then salesman ni ckp dgn myTukar pun boleh jual jugak. Dia pun book la appointment utk inspection kan. Aku pegi ke mytukar Selayang, aku tak tau pulak sebelah tu ada Carsome. Huhuhu. Tapi aku tak jual kereta aku dgn mytukar sebab lambat sgt update price. Actually diorang update aku yg mytukar tak nak beli kereta aku sebab ada moderate accident. Sangat mengecewakan ye di situ sebabnya at least bagi la tahu value atau report inspection. Aku rasa kereta aku ada minor accident je semua ok. Maybe aku je kot rasa ok tapi diorang cek tak ok. Tak pe lah at least aku ada pilihan lain. 


Carsome pun offer harga rendah jugak, tapi next choice adalah diorang masukkan kereta aku utk bidding, utk bidding aku letak harga tak lah terlalu tinggi sangat dari yg dia offer tu. Alhamdulillah ada jugak org nak beli kereta aku tu. Then aku ada masa tiga hari je nak submit kereta. Lepas hantar kereta terus dapat payment. Memang laju sangat diorang buat kerja. Then ceritanya aku pun beli kereta dengan myTukar lepas tu sebab aku dah memang berkenan sangat dengan kereta yg aku test drive tu. Tapi menyesal pulak aku tak beli dengan Carsome sebab service diorang sangat the best. Proses beli kereta dgn mytukar okay jugak, bagus jugak. Cumanya aku sedikit kecewa diorang ckp kereta aku xde value. Tu je. Tu lah pengalaman aku jual kereta. 

No comments:

Post a Comment