Saturday, March 27, 2021

4 Jenis Manusia Hadapi Tanggungjawab

Hai, hari ni aku nak cerita ada 4 jenis cara untuk kita hadapi tanggungjawab. Info ni aku dapat daripada buku The 21 Indispensible Qualities of A Leader by John C. Maxwell.

Antara 4 jenisnya ialah,

 1. Cop-outs. People who have no goals and do not commit.

Yang ni macam orang yang tak ada hala tuju la kot. Macam kita buat benda tu sambil lewa saja. Dah la tak tau kita nak apa lepas tu kita tak fully commit pulak dengan tanggungjawab tu. Aku rasa aku ada pernah je jadi macam ni, macam tak tau aku nak apa dan aku tak kisah. Contohnya, yang aku boleh relate ialah maybe pasal make up kot. Aku tak ada lah nak nampak lawa sangat bila keluar rumah, muka pun selebet jaaa. Dan aku tak put effort pun utk belajar make up ke apa.

2. Holdouts. People who don’t know if they can reach their goals, so they’re afraid to commit.

Yang ni pulak, aku rasa orang tu ada aim nak capai sesuatu, tapi tak tahu sama ada diorang boleh dapat ke tak goal tu then, sebab tu diorang takut untuk bagi commitment. Contoh dalam situasi aku rasanya dalam mencari jodoh yang sesuai dengan aku la kot. Hehe. Sebabnya, aku takut aku tak mampu nak capai perkahwinan yang mawaddah wa rahmad dan bahagia till jannah, so aku takut nak kawin, which is aku takut nak put commitment. Aku juga tak put effort pun nak cari jodoh takut aku kecewa ja.

3. Dropouts. People who start toward a goal but quit when the going gets tough.

Yang ni mungkin kita selalu dengan kan, selalu panggilan ni kita tujukan untuk orang yang stop study di uni atau sekolah. Yang aku boleh relatekan dengan aku maybe dalam usaha aku turunkan berat badan la kot. Aku put effort utk slim and look good. Aku pegi gym, hire coach, pegi slimming treatment, jaga makan less sugar, salt and oil. Then, masa PKP ni aku dah malas nak workout and makan pun tak jaga. Hmmm so sad. Tapi tak bermaknalah aku quit cumanya aku tak sekurus dululah.. 

4. All-outs. People who set goals, commit to them, and pay the price to reach them.

Aku rasa aku jarang la all-out dalam banyak benda, sebab aku rasa effort aku biasa biasa je..Tapi kan, aku rasa benda yang aku all-out adalah masa aku nak tukar kerja. Aku dah bosan dengan kerja lama aku dan nak tukar kerja lain. Aku apply kerja dekat banyak company, aku juga apply position yang lain dalm company yang sama, alhamdulillah aku dapat untuk dipanggil interview.


Tu je lah kot aku nak cerita. Aku rasa semua orang ada semua ni, tak semua benda kita nak kena all-out kan..ataupun boleh je bertukar dari all-out ke drop-out. Itulah manusia, tak semuanya perfect.

1 comment: