Tuesday, March 23, 2021

Bukan pilihan akhirnya menjadi pilihan...

Ada satu masa ketika dulu, aku sikit punya la tak pandang dekat dia ni, dia ni bukanlah pilihan aku, aku dapat pun sebab kawan je yang recommendkan. Sebab desperate lah katakan. Pada mulanya, pilihan aku yang di luar negara tu. Alah, tak mainlah lokal lokal ni. Hehe. Sampailah aku kecewa tak dipilih, then aku beralih arah.

Apakah si dia itu?

Yang aku maksudkan adalah universiti. Pada satu masa ketika dahulu, aku dapat tawaran nak sambung study di UK, tapi disebabkan result aku tak capai requirement yang kerajaan nak kan, so aku tak pilihan, cuma aku sambung study dalam Malaysia ja.

Aku dapat tawaran USM sebenarnya, ini kisah lima tahun lalu ye kawan-kawan. Aku sebenarnya berniat nak tukar universiti. Aku masuk lambat waktu ni, masuk ja semua orang dah pertengahan semester. Atas nasihat pensyarah aku, better aku amik cuti saja since aku dah ketinggalan banyak benda kan. Aku pun amiklah cuti kan. Dalam masa cuti tu aku adalah apply universiti lain jugak. 

Macam-macam benda yang aku lalui di USM ni yang banyak mengajar aku erti kedewasaan dan kematangan. Hehe tu pun sampai sekarang tak matang lagi. Perit jerihnya nak habiskan study tu punya la susah. Aku pulak tak la banyak sangat kawan kan.

Tapi alhamdulillah, aku berjaya jugak habiskan study aku. Dan yang dulunya bukan pilahan, akhirnya menjadi pilihan kembali untuk aku sambung lagi study dalam bidang master pulak.

Itulah kesimpulannya, kita jangan pernah downgrade kan sesuatu tu, last last, yang tu jugak yang kita suka dan sayang ye dook..

No comments:

Post a Comment