Tuesday, March 23, 2021

Sampai bila nak membujang?

 Hai guys, aku tak tau la apa yang trigger aku untuk menulis pasal ni, mungkin la sebab aku tengok story instagram, facebook dan whatsapp yang ni sorang duk tunjuk husband, yang ni pulak dok tunjuk baby, pastu dok post gambaq kawin. Tak salah pun aku rasa depa buat macam tu. Aku haapy je tengok diorang dah ada keluarga sendiri.

Tapi jauh dalam sudut hati aku ni aku ni bila pulak ye? Umur pun bukan makin muda sangat dah. Aku tahu, dah aku tak ada effort pun untuk mencari sesiapa sebagai teman hidup ni. Sebenarnya aku takut. Takut sebab banyak sangat baca kes penceraian, kes kena bela biawak hidup, kes kena dera suami dan sebagainya. Aku takut semua tu. Lagipun, atas pengalaman sendiri, yang mana aku dibesarkan oleh mak aku je,sebab ayah aku dah meninggal sejak umur aku 1 tahun. So, dengan itu aku simpulkan aku boleh je hidup tanpa lelaki sebab mak aku pun besarkan aku, tapi bukanlah bermakna tiada lelaki langsung, ada je datuk aku dan pak cik aku yang menolong sepanjang itu. Cumanya aku tak dibesarkan dengan suasana suami & isteri (ibu & ayah maksud aku). So, aku tak berapa nak faham bagaimana itu sebenarnya perkahwinan.

Bukan itu sahaja, aku jugak sebenarnya tak tahu macam mana nak cari jodoh actually. Boleh je kan zaman sekarang ni cari online, tapi macam susah nak percaya semua tu. Macam mana nak tahu lelaki tu sesuai ke tak dengan kita? Kita pun bukan lah bagus sangat sampai nak cari yang perfect kan, tapi sesungguhnya, aku percaya semua orang mahukan yang terbaik dalam mencari pasangan hidup. Sebab ini soal hidup dan mati, yang akan menjadi teman sepanjang kehidupan. Yang akan menjadi ayah kepada anak anak aku. 

Aku faham yang aku takkan ubah apa apa pun kalau aku tak buat apa-apa. Maksudnya, kalau aku tak mencari memang takkan jumpa pun. Kadang kadang aku tertanya jugak, hodoh sangat ke aku ni? Jahat sangat ke aku ni ataupun pemalas sangat ke aku ni sampai tak ada orang nak? Teruk sangat ke sampai tak ada lelaki yang nak kat aku? Memang aku je ke yang kena make first move? Kena confess dulu ke kat dia? Teruk sangat ke????

Ataupun aku pasrah je tak kawin sampai ke tua? Cumanya aku tak akan ada anak lah. Anak angkat? sebolehnya tidaklah unless kalau terdesak. Itulah, setakat ni je kot aku membebel. Kita tunggu je lah eh jodoh tu datang. Kalau ada adalah.

1 comment: