Monday, August 09, 2021

Kebun dari Syurga

 Asaalamualaikum semua, 

Hari ni aku nak cerita pasal kebun yang mak aku usahakan. Tak besar mana pun kebun ni kecik je. Dan bukan mak aku sorang je yang tanam tanam kat sini. Ada jugak jiran kami yang datang menolong ye. 

Nak ceritanya dulu dulu mak aku tak de la suka sangat berkebun atau tanam tanam pokok sangat. Mak aku sangat sibuk bekerja ya. Semuanya bermula masa mak aku disahkan mempunyai kanser payudara pada tahun 2016 dulu. Mungkin ada hikmah kenapa aku tak dapat pergi study kat UK dulu sebab sebelum tu pun mak aku dah ada ketumbuhan tapi belum kanser lagi. Sebelum aku nak fly dulu aku jaga mak aku baru lepas operation, aku pun susah hati jugak kalau dapat fly. Tapi tak dapat fly pun aku kecewa sebab tu impian aku nak sangat study luar negara kan. Tak pe lah then baru aku tahu ada hikmahnya kenapa tuhan tak izinkan.

Ok xnak melalutlah, sejak mak aku sakit mak aku start menanam pokok. Aku tahu mak aku sedih sangat masa tahu dalat kanser tu. Masa tu jangan cakaplah aku rasa sangat dalam kegelapan. Takdapat fly, mak aku sakit, result exam pun teruk. Masa tu aku buat UBER service. Jadi driver, semata mata nak bayar komitmen.  Then, since mak aku sakit mak aku amik cuti dua tahun. Kakak dengan abang aku pun postpone study untuk jaga mak aku. Aku tak postpone masa tu tapi aku dah postpone study masa first semester dulu. 

Sebagai terapi diri, mak aku start menanam pokok bunga, sayur pun ada. Jiran aku ni memang suka pokok juga tapi sekarang diorang dah pindah sebab dah pencen kan. Mak aku penah satu ketika tu suka sangat bunga telang. Tanam bunga telang, kutip dan jemur. Memang hobi mak aku waktu tu suka bunga telang. Memang banyak sangat bunga telang yang mak aku dah keringkan. Since banyak sangat aku pun buatlah teh minum sebab bunga telang ni banyak sangat khasiat dia. 

Alhamdulillah, setelah lima tahun dah pun sekarang kan, mak aku dah lepas semua chemo dan radiotherapy. Sumpah aku tak sanggup nak tengok keadaan mak aku sakit masa dulu. Tak sanggup beb, sapa penah hadap je tahu macam mana hiba dan sayunya tengok syurga kita sakit. Tapi mak aku dah sihat dan doakan ye supaya mak aku sihat selalu dan panjang umur. Ya Allah, aku tak sedia lagi kalau mak aku pergi masa ni. Tolonglah, aku dah tak ada ayah. Aku tak sanggup untuk hilang mak lagi.





So inilah kebun yang mak aku usahakan. Sinilah tempat mak aku banyak luangkan masa dan kesukaan tempat mak aku. Ada jugak orang datang nak beli pokok pokok ni. Ikut lah tapi mak aku buat suka suka je. Mak aku pun tak lama lagi nak pencen dah. Lagilah banyak masa nak urus kebun ni. Tu je la aku nak cerita aku tak de lah minat berkebun pun klau mak aku suruh siram pokok pun aku malas. Hahahahah. Kalau rajin je aku turun kebun ni.

1 comment: