Sunday, August 22, 2021

Pengalaman bekerja sambil belajar

Salam semuaaaa pembaca!

Hari ni aku excited nak cerita pengalaman pengalaman aku bekerja masa aku study degree dulu. Sebelum tu aku nak cakap yang aku ni bukanlah kaki kerja sangat. Aku ni boleh dikatakan budak nerd la sejak spm, pastu sambung A-Level. Dan aku tak de lah kerja lepas spm (setakat seminggu je tahan tak kira kot). Tapi masa degree, aku ‘terpaksa’ bekerja sebab aku buat kesilapan ye, aku beli kereta. Walaupun aku beli kereta Proton je pun, tapi still rasa mahal sebeb well, you know me mana boleh cikai cikai mesti nak full spec accessories and key less ye. Lol, bila fikir balik aku student je pun tapi demand macam macam.

Walaupun begitu, aku bayar ye kereta aku (ada mak aku tolong sikit) tapi more than 50% aku yang bayar. Aku rasa asbab inilah aku kenal ‘dunia luar’ ya, dunia realitinya huhuhu di mana aku belajar untuk hidup berdikari. Dan aku rasa aku dapat belajar banyak social skill dengan exposure terhadap dunia luar ni. Maknanya life aku kat uni bukan pegi kelas study tgk buku je. Aku tau para pensyarah mesti tak setuju kalau student buat part time. Tapi diorang tak tau cabaran student masa kini aku dengar kisah kawan kawan aku yang buat part time aku salute la dgn diorang.


Meh nak habaq, walaupun aku buat part time, aku ada prinsip atau rules yang aku tetapkan sendiri 

1. Study no satu, kerja no dua. Aku tak penah ponteng kelas sebab nak pegi kerja. Jarang la aku ponteng kelas. Kalau penat pun aku still pegi kelas jugak. Penah jugak aku demam aku still pegi kelas, sampai rasa nak pengsan. 

2. Jangan bagi alasan kerja untuk tak siapkan assignment. Assignment mesti siapkan especially group work. Tapi aku mengakulah aku selau buat last minute atau sambil lewa. Kadang kadang quality kerja aku macam cincai je aku admit benda tu. 

3. Result mesti 3.0 dan lulus. Disebabkan aku nak submit result aku pada penaja kan, aku kena lepas requirement penaja tu. Aku penah gagal satu subject masa degree, then rasa seksa gilaaa nak kena repeat tapi aku ambil positive yg bila repeat aku lagi faham subject tu. Then aku nekad yang xmau repeat dah. Sebab tu sekali je aku gagal subject.

4. Yang ni sepatutnya jadi no satu yer, yang mana tempat yang aku kerja mesti boleh pegi solat. Selalunya akan tanya masa iv tu aku boleh solat ke tak kalau boleh then aku proceed. So far semua tempat boleh jer solat cuma kau nak ke tak nak jer.

Meh aku senaraikan kerja apa aku penah buat dulu

1. Sales assistant dekat Daiso Queensbay. (Oktober 2016 - Disember 2016). Kerja ni senang je, yang susun susun barang tu. Pastu ada la kena jadi cashier jugak. Kejap je kan aku kerja masa ni sebab aku dah start buat uber then aku rasa income lagi banyak dan waktu fleksibel.

2. Uber driver di Penang. Aku start dengan uber dulu masa tu uber ada lagi, then baru aku buat Grab. Masa ni dalam tahun 2017 dulu driver perempuan macam tak ramai sangat, banyak driver lelaki jer. Syok masa ni boleh jumpa macam macam orang boleh sembang. Kena marah pun ada. Hahahhahaha well, masa tu aku baru umur 22 tahun kot boleh dikatakan tak matang sangat la kan.

3. Cashier di A&W Kota Damansara (March 2018 - July 2018). Masa ni aku buat internship dekat YHL associate KD, aku pun buat part time dalam masa yang sama. So pagi aku pi ofis, aku rasa masa sejam untuk tukar baju pastu travel pegi tempat keje. Walaupun keje ni gaji tak la banyak kan, sebab ada kosong pastu senior aku yang recommend kan so aku sapu je lah, pengalaman tu lagi penting bagi aku. Then aku jugak dapat hostel free yang mana aku boleh duduk sorang utk sebilik. 



4. Service Crew di Sushi King Queensbay (April 2019 - July 2019). Masa ni aku dah balik Penang sambung belajar balik. Aku dah ada pengalaman in F&B kan so nak dapat kerja dalam F&B tu agak senang lah kot. Tapi sapa yang penang kerja dalam bidang ni tahulah azabnya macam mana kan. Macam macam lah kena hadap perangai manusia lebih lebih lagi masa tengah lapar. Aku memang nekad nak kurus masa ni, so sebab tu aku pilih kerja yang bergerak. 



5. Cashier di Tesco Sg Dua. (July 2019 - April 202) Masa ni still tesco yang sekarang dah ubah jadi Lotus kan. Kat sini aku tak kerja part time lagi dah, aku kerja as full time. Memang kena pandai bahagi masa. Aku penah ja cakap nak berenti sebab ada kelas clash dengan masa bekerja tapi manager aku bagi aku break utk pegi kelas so that aku tak yah berenti kerja. Tesco lah tempat kerja paling best suasana dia dengan gaji pun okay. Dan aku enjoy untuk jaga bahagian self service counter yg machine tu di mana kat situ sangat high risk utk kecurian berlaku. 



Kadang kadang aku rasa amaze dengan diri aku sendiri, cewwah, untuk buat dua tiga kerja dalam satu masa. Mosttly kat mana pun aku kerja aku akan target nak buat betul betul sampai jadi kesayangan manager. Bukan nak mintak sangat pun tapi kita akan rasa selesa kalau manager percaya kat kita nak mintak ubah jadual pun dia okay je. Kecuali masa intern lah aku kena teruk kot dengan boss. Itulah first time aku kena marah seteruk tu paling teruk penang kena kena campak buang kertas kerja yang dia mintak depan mata. Tu lah bodoh lagi buat kerja tapi nak buat macam mana budak intern kn mana tau apa.

Dan sampai sekarang pun aku sambung master part time sambil bekerja. Kadang aku rasa menyesal pun ada kadang rasa bertahanlah sikit je lagi kn. Itulah orang kata pengalaman, aku bangga aku dapat exposure dunia luar masa degree. Itu yang bentuk aku punya social skill aku. Dan ohh yaa nak cakapnya company yang aku kerja sekarang aku start kerja sebelum aku habis degree lagi tapi tu sebab covid lah jugak buat aku berenti tesco dan join company ni. Alhamdulillah, doakan lah aku supaya sentiasa sukses dalam apa jua yang aku lakukan yer. 

3 comments:

  1. Saya plan nak buat kerja sambil parttime jugak bila belajar nanti. Start belajar 30/07/2022. Doakan saya okey😭🙆

    ReplyDelete