Friday, October 22, 2010

Di Rumah Hembusan Kasih


"YA RAZZAQ, Kau limpahilah rahmat, kebahagiaan dan ketenangan kepada adik-adik ini"

Sejak kelmarin, Izzati Ismail mengajak kami (3 Siti Fatimah) ke rumah Hembusan kasih. Entahlah, sejak beberapa hari lalu dia telah memperkenalkan kami rumah itu. Dia kata 'dia dah nak mati dah'. Mungkin dia mendapat hidayah untuk berubah. Aku pun tak paham maksud dia. Dia lalu depan rumah tu waktu nak pergi sekolah. Daripada itulah terdetik hati Izzati nak pi situ.

Ok, kelmarin kami rancang macam-macam aktiviti nak buat apa kat sana. Nak beli apa. Nak bawak apa. Mula-mula, kami rancang nak bagi motivasi by Syuhada. Pastu tiup belon, mewarna, memasak..erm..yang lain lain aku lupa lah.

Pagi tadi, aku tumpang Syuhada pi Rumah Hembusan Kasih tu. Syuhada pi cari kek kat Hafifah, tapi kedai tu tutup, al-maklumlah..hari ni kan Hari Pekerja, hari cuti. Syuhada bawak banyak benda..karipap, kek, photostat lukisan dan satu kotak yang aku tak tau ada isi apa.

Mula mula masuk, adik tu dah tanya, nama aku apa. Pastu kami berkenal-kenalan. Lepas itu, adik adik ni buat persembahan nasyid untuk kami, Ya Allah......sedih giler!!! Aku tak dapat tahan..terus mengalirkan air mata..semua kat situ pun, lepas nasyid tu, terus berhinguih hidung kami..


time nasyid

Lepas nasyid, kami makan pagi. Makan bihun sup. Pastu round round sekeliling rumah tu. Ada rabbit dan ayam kalau tak silap kat belakang rumah tu.


ni, kat depan rumah tu
huhu, aku kat pintu tu termasuk jgk pic ni..

Lepas tu, acara tiup belon sampai pecah pun dijalankan...heh, waktu ni lawak lah ada belon yang besar sangat sangat pun tak pecah lagi, sampai habis tempat tiup belon tu..haha..

Lepas tu pulak, pertandingan mewarna pulak. Sementara mereka sedang mewarna, Ustazah suruh kami jadi 'kilang manual' kejap. Ustazah amik ubah pack kopi 'KOPITO'. Aku tak pernah dengar pun jenama kopi tu. Kami kena lekatkan pelekat jenama kopi tu pada peket kopi. Pastu lekat kopi kopi tu dekat atas papan untuk digantung. Alah, macam kopi kopi kat kedai tulah macam kopi Radix, Kopi Jantan, Kopi Janggut dan sebagainya. Sebelum ni aku pernah ke tengok kat kilang kopi orang buat semua tu, hari ni aku pulak yang buat mcm tu. Best,,best!!

Lepas habis semua, sembang-sembang kejap, aku rasa nak balik. Aku call mak. Mak amik aku. Agak memalukan juga, aku berdiri dekat tepi jalan tunggu mak. Lepas tu pulak, aku patah balik pinjam telefon Izzati hantar mesej kat mak. Hehe..sebab mak tak tau rumah tu kat mana.

Tadi aku tengok kat Facebook, diorang bergambar sekali dengan adik-adik ni. Ruginya tak dak!!

Alhamdulillah, hari ini aku dapat pengalaman baru. Buat kerja amal secara sukarela. Best tengok adik adik ni gelak. Dan jugak berpengalaman jadi 'pekerja kilang'.

Sebelum aku balik, depa depa tu suruh aku tulis ucapan dalam kertas kecik..

aku tulis

Makan roti,
ingat kak Farah,
kalau belajar,
sampai berjaya..

Heh, aku tak tau nak tulis apa, so yg tu je termampu aku tulis..huhu

Saturday, October 16, 2010

Kembali.

Bismillah,,

Alhamdulillah, dapat juga aku kembali menulis blog ni,, haih setelah beberapa bulan ditinggalkan. Almaklumlah, PMR baru saja selesai. Dan dia akan kembali beberapa bulan nanti. Result lah tu. Adoii takutnya. Apa-apa pun, sekarang aku nak bertawakal ja setelah aku buat yang terbaik. Aku tahu, bukan aku sorang saja, aku bersama-sama kawan mengharapkan mendapat result yang terbaik juga. Kalaulah ditakdirkan aku tak mendapat straight A, aku berharap aku gembira melihat kawan-kawan yang lain mendapatnya.

Selepas PMR ni, rasa boring la pulak, dulu nak sangat habis cepat. Sekarang ni, dah tak dak dah timbunan kerja, hujan kertas soalan, perbincangan hal pelajaran, balik lewat petang, melawak ngan cikgu..la ni cuma tinggal menanti keputusan keluar. Sementra itu, kat sekolah ada la program selepas pmr. Alhamdulillah, semua syok. Minggu depan ada banyak pertandingan, ada kalam jamae, pentomen, choral speaking, pakat-pakat bina, prog. prostar..erm..ada lagi kot, aku tak ingat. Ermm, best jugak buat macam nih, cikgu saja kot atur jadual bagi padat ngan pertandingan, kami pun sibuk la mengatur masa untuk berlatih semua pertandingan tu.

Bagi kalam jamae, aku jadi conductor, aduih..erm..memang la aku dah biasa, tapi, kami kena buat persembahan kalam jamae kat SMKA Naim Lilbanat minggu depan, aduih..kalau sekolah orang lain ni, aku ketaq sikit. Tak pa lah, time ni lah aku nak test diri supaya tak gentaq depan orang ramai. Almaklumlah, sekolah tu kan pelajar-pelajarnya semua cemerlang. Rasa macam kecik ja diri ni bila bersama orang-orang pandai ni.

huhu, tu jekot yang aku nak tulis, aku pun sebenarnya tak dak benda sangat nak tulis, merapu merapu sikit ja...

Wednesday, October 06, 2010

Punca Pelajar KIGS dapat diabetis

sekadar gambar hiasan

Sejak mesin minuman automatik tu ada kat sekolah kami, ramailah yang beli air tin kat situ.

Waktu mula-mula tu, punyalah beratur panjang sampai nak jatuh longkang.

Semua pakat berebut nak beli.

Nak try buh duit kertas dalam mesin.

Tambah-tambah lagi mesin tu boleh buh duit kertas.

Kalau tak, mesti payah nak tukaq duit syiling.

Dalam satu hari tu, tak sah kalau Cina tu tak mai tambah tin.

Kejap je habis.

Kadang-kadang sehari sampai dua kali.

Mesin tu telus sungguh, kalau masuk duit, lepas tu dia keluar balik, mungkin duit terlalu banyak atau tin sudah habis mungkin.

Kak Farhana ada tulis kat status Facebook dia,

"Pada 5 tahun akan datang, pelajar smkap 80% akan menghadapi diabetis dengan adanya mesin minuman tu"

haha.

Agak kelakar bila aku dengar telatah pelajar sekolah kami dengan mesin tu.

Pastu, ada yang rajin pegi kutip tin kosong dalam tong sampah. Aduih, tak tau la nak buat apa.

Dalam kelas kami pulak, sapa yang dah habis minum, kami akan kumpulkan kat belakang, sebelum tu pijak dula bagi kemek.

Sampai nak runtuh kelas kami nak kemekkan tin tu.

Sampai sekarang, serius aku tak pernah lagi cuba masukkan duit dengan tangan aku sendiri.

Aku kirim kat orang je.

Tu pun aku beli air mineral.

Air lain yang berperisa aku tak rasa lagi. (penah la seteguk, air Aimi)

Ntah la, aku memang nak beli tapi lupa.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...